Inzingen… zin of onzin?

Het is een regelmatig terugkomende vraag in onze zanglessen,  koorcoachings en groepslessen.

 Heeft inzingen nu wel of geen nut?

Vocal essence® is gebaseerd op praktische ervaringen van coaches die zelf intensief hebben opgetreden.
Ook binnen het team van onze specialisten zijn de meningen verdeeld over inzingen. De één deed het wel de andere nooit. Dat heeft mij, als oprichter van Vocal Center, aan het denken gezet. Laat ik het uitleggen volgens de visie van ons 20 koppig tellende team van Vocal Center coaches. Deze coaches geven in verschillende steden les en zijn door ons intern getraind om het maximale uit een spreek of zangstem te halen.

Inzingen is niet voor iedereen nodig.

Inzingen is bedoeld om de stem “los” te maken. Wat in onze ogen daarmee wordt bedoeld is dat de spieren die rondom de stem de boel aansturen zo soepel en flexibel mogelijk moeten zijn. Wat we ons binnen Vocal Center hebben afgevraagd is… zijn de spieren dan per definitie “NIET LOS” voordat we gaan zingen? Dat lijkt ons niet…

Er zijn 2 groepen:

 

Groep 1: Met spierspanning, inzingen kan nuttig zijn.
Mensen die in het dagelijks leven hun stem niet 100% gezond gebruiken en daardoor spierspanning ervaren in de keel kunnen wel degelijk baat hebben bij de JUISTE inzing oefeningen. Omdat we bijna allemaal met onze mond open slapen zijn de slijmvliezen van de stembanden meestal een beetje uitgedroogd en hebben we even wat tijd nodig weer op gang te komen om de juiste vochthuishouding te krijgen. Dat wordt van binnen uit geregeld door je lichaam. Het drinken van allerlei drankjes zoals thee met honing, gember en noem maar op,  zal daarbij niet direct helpen aangezien de stembanden in de luchtpijp gesitueerd zijn en niet in de slokdarm. Het is goed om te drinken, maar je lichaam heeft even tijd nodig dat vocht uiteindelijk bij je slijmvliezen en dus je stembanden te krijgen. Lauw water werkt het snelst omdat je lichaam dat niet meer hoeft op te warmen voordat het verwerkt kan worden.
Door oefeningen te gebruiken waarbij het lichaam ‘Gezond stemgebruik’ constateert zullen de gespannen spiertjes zich gaan ontspannen. En dan is de stem “los” dat kun je doen door de juiste relaxte oefeningen te zingen maar ook door te Bubbelen en te vernevelen. 

Groep 2: Zonder spierspanning, inzingen heeft weinig zin.
Mensen die in het dagelijks leven hun instrument 100% gezond gebruiken zullen geen baat hebben bij inzingen. De spieren zijn dan al los en dat is wat we willen bereiken… dat is dan dus al bereikt zou je kunnen zeggen. Voor die mensen is het nut van inzingen meestal volledig onduidelijk. Behalve als men moeite heeft de focus te vinden. Dan kan inzingen gebruikt worden om deze focus te creëren.
Het is dus belangrijk ongezond stemgebruik waar te nemen en in staat zijn het te verhelpen. De vraag is dan: Wat is ongezond gebruik en hoe weet je het als je iets verkeerd doet? Denk aan bijvoorbeeld overbelasting door vermoeidheid, overbelasting door een onvolledige techniek, allergie, uitgedroogde slijmvliezen door met open mond te slapen of airco’s, hoesten, verkoudheid, het inademen van chemische stof, hooikoorts.

Meestal uit het zich als eerste door een hees geluid, een ‘vast’ gevoel en/of pijn verlies van bereik, krop in de keel, niet kunnen wegslikken, veel slijm, verlies van volume en het ervaren van spierspanning.

 

 

Je lichaam kent geen verschil tussen. Compleet dronken je stem helemaal kapot schreeuwen, aan de bar van een Amsterdamse kroeg of een verkoudheid. Beide zijn ongezond voor je stem en dus reden om de spieren rondom je stem aan te spannen. Dat doet je lichaam om te zorgen dat je je stem niet helemaal kapot maakt. Je lichaam probeert je te beschermen door de boel  “vast te zetten”. Het gevolg is dan meestal heesheid. De bedoeling van je lichaam is dat degene die dat ervaart, stopt met waar hij mee bezig is. De eerste heesheid is in 99% van de gevallen te danken aan spierspanning, en niet direct aan de slijmvliezen van je stembanden.

 

Hoe keer je dat om?

Door gezond stemgebruik. Door klanken te maken die geen belasting opleveren. Door geen signaal naar je hersenen sturen van stress maar signalen van controle en vertrouwen. Het is dus ook een mentaal spel omdat stress spanning oplevert. Het is een beetje de kip en het ei verhaal… wie was er eerst.. de stress of de heesheid… of kreeg je door overbelasting en verkeerd stemgebruik heesheid en kwam toen ook de stress er nog bij.

 

Inzingen werkt :

  • alleen als er vooraf een bepaalde vorm van spanning is bij de vocalist.
  • alleen als je oefeningen doet die gezond zijn en geen druk en stress opleveren.
  • het beste als de vocalist weet wat gezond stemgebruik is.
  • alleen als de vocal coach of MD het principe van de werking van de stem kent.
  • als de vocalist even tijd nodig heeft om zich te kunnen focussen op zijn optreden. (Mentaal)

Inzingen werkt niet :

  • als men geen gezonde oefeningen doet.
  • als de vocalist tijdens het inzingen grenzen probeert te verleggen.
  • als met een slechte techniek wordt gewerkt.
  • als de MD of coach zelf niet weet hoe het instrument echt werkt.

Inzingen hoeft niet :

als de vocalist een ontspannen instrument heeft en mentaal klaar is voor de klus.

 

 

Bubbelen (Lax Vox) werkt altijd tegen de spierspanning. Door met een speciaal rietje in water de juiste oefeningen te doen komen de spieren rondom de stem in een ontspannen toestand waardoor zingen makkelijker wordt en beginnende heesheid als sneeuw voor de zon verdwijnt. NOTE:  Als je daarna meteen gaat overbelasten is die spierspanning ook heel snel weer terug.

Naast veel bekende en minder bekende artiesten die we, individueel zangles geven, coachen we ook voor grote producties en helpen we koren in een koorcoaching. We komen wel eens (lees te vaak) tegen dat voorafgaand aan een optreden de MD (Musical Director) of koordirigent dramatisch gaat inzingen met de groep. Er worden dan klanken gebruikt die slecht zijn voor de stem en vaak wordt het extreem hoog doorgevoerd en te hard gezongen. Iedereen is dan zgn. aangezongen na het inzingen. In onze ogen is dat volledig het doel voorbij. Spierspanning is dan juist opgebouwd terwijl het doel van inzingen het tegenovergestelde is.

Als je met die groep 10 minuten zou bubbelen op de juiste manier bereik je veel meer ontspanning bij de hele club en kan iedereen “los” aan zijn optreden beginnen.

 

 

Hopelijk hebben we je zo wat duidelijkheid gegeven over inzingen en bij vragen mag je ons altijd mailen!

info@vocalcenter.nl 
Robin van Beek
Oprichter Vocal Center Nederland
Vocal Center Coach

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Neem contact op

Wil jij graag meer info? Stuur ons een bericht en wij nemen zo snel mogelijk contact op.
Deze website maakt gebruik van cookies en gebruikt jouw persoonlijke data om het gebruikerservaring te verbeteren.