Stemtypes bij vocalisten

Stemtypes bij vocalisten

Stemtypes bij vocalisten

Stemtypes bij vocalisten, een beperking of een zegen?

Vanuit sommige zang methodes/technieken wordt min of meer beweerd dat stemtypes niet bestaan. Iedere stem moet elke sound kunnen maken op een gezonde manier. Ik heb vanuit mijn eigen ervaringen moeten concluderen dat dat niet het geval is. Begrijp me niet verkeerd, ik vind wel dat vocalisten van alle niveau’s zichzelf te veel kaders opleggen en niet genoeg denken vanuit de mogelijkheden van de stem maar werken vanuit de beperking die ze ervaren. Echter kan niet iedere stem wat de andere stem kan.

Een gespecialiseerde KNO arts kan aan de stembanden zien welke type stem een vocalist heeft. (Hoog of laag, ook wel als lichter of zwaarder benoemd) Dat zou voldoende moeten zeggen. Je kunt stembanden helaas niet langer maken dan ze zijn en dus zal dat je laagste noot beïnvloeden. Wat de laagste noot is van een specifieke vocalist is een kwestie van de mogelijkheden van je stem vinden. Ik denk dat hoogte wel trainbaar is maar de “natuurlijke” breuk plek ook afhankelijk is van de bouw van je stem. Daarnaast is met gerichte training de controle over de breuk te behalen.

Vocal Coaching

Er is wat mij betreft een duidelijk onderscheid te maken tussen 2 situaties als je een coaching aangaat. Dat kan 1 en dezelfde vocalist zijn maar in verschillende fases.

De lerende vocalist en de optredende vocalist

De optredende vocalist Moet je zeer binnenkort op een podium zingen? Dan gaan we uit van de mogelijkheden van dat moment. Je zou ook kunnen zeggen, we accepteren de door de vocalist zelf opgelegde beperkingen, gaan daarmee om en halen binnen die mogelijkheden het maximale uit de stem. De lerende vocalist Wil je de extra mogelijkheden van je stem kennen en daarover leren? Dan gaan we op zoek naar de plekken waar je zelf niet gemakkelijk op eigen kracht zou komen. We verkennen je grenzen, verleggen die grenzen, werken aan het wegnemen van de door jouw opgelegde beperkingen en denken uitsluitend in mogelijkheden.

Limieten vanuit de oorsprong van de stem.

Ik denk dat veel vocal coaches in de praktijk zullen herkennen dat er voor mannen en vrouwen een bepaalde hoogte is waar er bijna altijd problemen komen met de stembreuk. Dat is niet van nature anders per individu maar afhankelijk van training. Die noten zijn lastig en worden ook wel het breukpunt genoemd. “Waar heb jij je breuk?” is eigenlijk hetzelfde als vragen, “in hoeverre ben jij getraind?” of  “in hoeverre heb jij de breuk onder controle”? De exacte plek van de breuk is volledig door ons te bepalen (behalve boven een vast bepaalde hoogte) en zelfs onhoorbaar kan zijn als je weet hoe het werkt en als dat je wens is.(Dan is er dus geen vocal break, een effect binnen CVT) Het is van belang dat je dan exact begrijpt waarom die breuk zich aandient en wat er moet gebeuren hiermee om te gaan. Het is makkelijker dan je denkt en mijn nieuwe techniek zal daar een oplossing voor bieden. Niet alleen het controleren van een wel of niet breuk maar ook het met vollere klank hoger en heel hoog zingen wordt toegankelijk doordat je dat basis principe leert. Het is een kwestie van begrijpen waarom dingen gebeuren en weten dat het niet aan jou ligt dat dingen niet lukken maar vaak aan het feit dat een stem sommige dingen niet kan. Die wetenschap biedt mogelijkheden om nieuwe routes te zoeken om toch je doel te halen.

Klassieke zang

Inmiddels heb ik me ook meer verdiept in de klassiek zang. Ik wilde, naast mijn eigen klassiek klank vinden, weten hoe er gedacht wordt, wat er gedaan wordt met probleem gebieden en hoe ze de stemmen categoriseren. Het is fascinerend te ontdekken hoeveel karaktersoorten er in iedere stemtype te vinden zijn. Deze website zal je daar meer over uitleggen.

Alleen al een sopraan kent o.a. deze toevoegingen: Soubretto, Lyric, Spinto, Dramatic. Daar gelaten dat ik veel meer inzicht heb in waar we binnen de pop nog maar net mee zijn begonnen. Klank plaatsing. (Binnen CVT het minder genuanceerde “klinkers gebruiken”)

Te weinig tijd in een zangers leven

Je bent als klassiek zanger wat meer gebonden aan een bepaald stemtype. Naarmate je ouder wordt kan de stem bijvoorbeeld zwaarder worden.  Dat heeft o.a. te maken met de basis bouw van de stem. Het is dus zo dat het stemtype van een klassiek vocalist kan veranderen naarmate de jaren vorderen. Het is niet zo dat je met heel erg hard oefenen alle stemtypes kunt zijn en blijven. Ook hier het maken van keuzes een belangrijke rol. Ga je als tenor voor het specialiseren in lyrische partijen, of wil je jezelf presenteren als karaktertenor? Er is in veel gevallen te weinig tijd in een zangcarrière om je in meerdere stemtypes te specialiseren. Dat is een heel andere benadering dan hoe het in de Popmuziek over het algemeen gaat. Hoewel je ook daar het onvermijdelijke punt gaat krijgen dat je een bepaalde richting moet kiezen. Al is het maar voor een bepaalde periode.

Nieuwe Vocal Center zangmethode

In mijn nieuwe zangmethode zal de werking van de stem en wat er nodig is om je stem optimaal te gebruiken op een overtreffende overzichtelijke manier worden gepresenteerd. Ik denk dat dit systeem een samenvatting is van het geweldige werk dat de onderzoekers van technieken en methodes als EVT en CVT, Bel Canto, Lichtenberg ons al hebben geleerd over de stem. Daarnaast doen we zelf ook aanvullend onderzoek en putten we uit de feedback van onze coaches. Het doel van een zangcoach is meerledig maar er is maar één uiteindelijke doel: De vocalist ongeremd een verhaal laten vertellen die de luisteraar gelooft en de emotie die daarbij hoort meekrijgt. 

Interpertatie van een song

Er zijn vele tools die je daarvoor kunt aanwenden en één daarvan is zang/stem techniek. Er zijn daarnaast nog veel meer omstandigheden die je kunt beïnvloeden om dat verhaal te kunnen vertellen. Die hulpmiddelen zijn verpakt in de 5 prioriteiten en 3  stem karakters van het nieuwe systeem.

We verzorgen introductie workshop Vocal essence® Check hier! Op de facebook pagina van vocal Center of op de website van Vocal Center lees je er meer over.

Robin van Beek Oprichter Vocal Center. Vocal coach voor de vocalisten van de Armin van Buuren wereldtour Intense, The Voice of Holland en vele professionele vocalisten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Neem contact op

Wil jij graag meer info? Stuur ons een bericht en wij nemen zo snel mogelijk contact op.
Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Alle cookies toestaan". Lees hier onze privacyverklaring.