De Evolutie van Muziek: Van Kunst naar Commercie

Bang bang into my room… De krachtige woorden uit een populaire hit en tegelijkertijd een weergave van de huidige staat van de muziekwereld. Het lijkt wel of MTV, ooit de iconische thuisbasis voor muziekvideo’s en artistieke expressie, zijn ziel heeft verkocht. Tegenwoordig lijkt het platform meer op een voyeuristisch programma dan op een plek waar muziek en talent in de schijnwerpers staan. De muziek zelf is vaak niet meer dan een bijzaak, ondergeschikt aan uitdagende outfits, sexy blikken en teksten die ver de grenzen van goed smaak overschrijden.

Neem bijvoorbeeld de tekst van de wereldwijde nummer één hit ‘Bang Bang’, gezongen door drie gerenommeerde artiestes. De seksistische en oppervlakkige inhoud waarvan dit nummer doordrenkt is, geeft te denken. Het is zorgwekkend om te realiseren dat jonge kinderen, zoals mijn dochter van acht jaar, meezingen met dergelijke teksten zonder te begrijpen wat ze betekenen. Dit roept de vraag op: hoe voelt het voor talentvolle artiesten om zich te moeten conformeren aan de vraag naar seks, om zo aan de top te blijven?

De Vraag naar Authenticiteit

In deze oppervlakkige wereld is er gelukkig nog hoop. We hebben artiesten nodig die opstaan voor echtheid en de kracht van authentieke kunst. Mensen die vechten tegen de commerciële druk en kiezen voor muziek waarin ze geloven, muziek die hen als mens weergeeft, met al zijn imperfecties. De radio, ooit een platform voor innovatie en experimentatie, lijkt nu steeds meer vast te zitten in een eindeloze cyclus van voorspelbaarheid. DJ’s hebben te maken met strikte richtlijnen die vooral gebaseerd zijn op commerciële successen, in plaats van op artistieke waarde.

De hedendaagse muziek industrie draait om geld en verkoopcijfers. Dit heeft geleid tot een situatie waarin DJ’s vaak alleen de grootste hits draaien, zonder ruimte voor vernieuwende muziek. Dit houdt experimentatie tegen en beperkt de opkomst van nieuwe geluiden. Sponsorgelden en radiohitlijsten hebben de overhand gekregen, en de ware creativiteit wordt aan de kant geschoven. De echte talenten krijgen geen kans, en dat is een gemis voor de muziekwereld.

De Rol van Technologie en productie

Een ander probleemJessie J Vocal Center dat speelt, is de invloed van technologie op de muziekproductie. Autotune, effecten, en playback zijn alledaagse verschijnselen geworden. Dit maakt het moeilijk om de authentieke klank van een artiest te horen. Het is bijna niet meer te doen om te onderscheiden tussen een echte stem en een digitaal gemanipuleerd geluid. Dit leidt tot een situatie waarin de luisteraar wordt gefilterd van de pure ervaring van de muziek. Wat zou het mooi zijn om een tijdperk van pure live-opnames te zien, waarbij we echt kunnen luisteren naar wat artiesten te bieden hebben, zonder de schermen en filters die hen omringen.

Neem bijvoorbeeld Ariana Grande. Ze heeft onmiskenbaar talent, maar vaak worden haar vocale kwaliteiten ondergesneeuwd door de overvloedige productie van haar nummers. Haar kunst wordt niet altijd gehoord zoals die zou moeten zijn. Hetzelfde geldt voor vele andere hedendaagse artiesten, die hun ware essentie in de schaduw van commerciële druk verbergen.

De Kracht van Ruwheid in Muziek

freddy_Mercury_Zangles_Vocal_Center.jpg

Laten we een blik werpen op een van de grootste iconen van de muziekgeschiedenis: Freddie Mercury, de legendarische frontman van Queen. Zijn zang, zijn charisma, en zijn vermogen om een publiek te betoveren, blijven ongeëvenaard. Maar laten we het hier hebben over de rauwe, onvolmaakte momenten in zijn muziek. Tijdens live-optredens was hij niet altijd perfect, en dat is precies wat hem zo speciaal maakte.Hij paste zijn zang aan, maakte keuzes die niet altijd de studio-kwaliteit bereikten, maar dat droeg bij aan zijn allure. De imperfecties maakten hem menselijk.

Waarom is het zo moeilijk voor hedendaagse artiesten om deze essentie van muziek te omarmen? Zelfs nu, in het huidige tijdperk, zien we artiesten die het moeilijk vinden om de perfecte mix te vinden tussen het verbeteren van hun technische vaardigheden en het omarmen van hun onvolkomenheden. De kunst van muziek gaat niet alleen om het bereiken van hoge noten; het gaat om het overbrengen van emoties, het raken van de ziel van de luisteraar.

De Impact van Performance

Zelfs in het geval van moderne artiesten zoals Adam Lambert, die de nummers van Queen eerbiedigt, zien we dat de energie en de uitstraling van Freddie uniek waren. Lambert brengt een technische perfectie naar zijn uitvoering, maar het blijft moeilijk om de emotionele impact van Freddie’s uitvoering te evenaren. De essentie van muziek gaat niet alleen om de techniek; het gaat om de verbinding met het publiek, de mogelijkheid om hen te raken met je

Vocal center Arianne Grande

Geen zorg, ik weet dat Adam Lambart ook Queen zingt. De originele toonsoorten en met gemak maar nooit van zijn leven zo energiek, fel en vet als Freddie het in de studio heeft gedaan. Freddie nam meer risico, vooral in de studio. Maar Adam kan hoog omdat ie altijd in de mix zingt. Een klank die dunner is, minder energiek en niet des Freddie’s. Kortom voor mij geen vergelijk met de studio versie van Freddie… oeps.. nu doe ik het zelf ook… Nee, Adam is slim en gaat dit lang volhouden. Zijn manier van zingen zou Freddie ook hebben geholpen zijn originele lijnen te zingen in Wembley. Ze zouden wel lichter klinken maar hij had ze dan wel kunnen zingen. Het zou een keuze kunnen zijn.

Binnen Vocal Center kijken we tijdens onze coaching in voorbereiding op een tour of concertenreeks wat er mogelijk is, wat te verwachten is en wat realistisch is. Dat hangt af van allerlei variaties. Hoe vaak moet een artiest optreden, hoeveel rust zit er tussen optredens, hoe lang duurt een optreden, wat is zijn of haar comfortzone op dit moment, is het voor in de studio of is het voor een live gig? Kan de artiest rusten tussendoor of reist hij of zij veel tussen de gigs? Met die variaties gaan we per situatie anders om en zo hoort het ook. Als alle artiesten die ik hierboven heb genoemd het doen… moeten wij dat gegeven ook gewoon accepteren. Je optreden doen naar de mogelijkheden die de situatie biedt. Daar kun je je keuzes zangtechnisch op aanpassen.

Robin van Beek

Oprichter van Vocal Center

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email